hshafaA

پزشکی

hshafaA

پزشکی

موز برای تب کودکان

 اگر فرزند شما تب دارد، بدیهی است که برای بهبودی او هر کاری انجام خواهید داد. علاوه بر دارو و توجه، باید مراقب غذای مصرفی فرزندتان هم باشید. معمولاً بچه ها در هنگام تب از خوردن غذا امتناع می ورزند. این می تواند آنها را خسته، ضعیف و لرزان نشان دهد. خوردن غذای سالم (صرف نظر از کمیت) همچنین نقش مهمی در بهبودی سریع آنها دارد.

 
بسیاری از افراد این ذهنیت را دارند که کودکان بیمار نباید در طول تب یا سرماخوردگی، هیچ میوه ای مصرف کنند. نظر این افراد تنها از یک اعتقاد کورکورانه ناشی می شود. این یک عقیده ی غلط است که خلاف آن به اثبات رسیده است.
 
موز سرشار از ویتامین B6 است که به آرامش بافت عضله برونش کمک می کند. گفته می شود موز باعث بهبود سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز سرفه و سرماخوردگی هم می شود.
 
این بدان معنی نیست که باید کودک بیمارتان را به خوردن موز زیاد مجبور کنید. مصرف موز در حد اعتدال راهی مناسب برای مبارزه با سرفه و سرماخوردگی است.
 
موز را می توان با اطمینان در هنگام سرفه و سرماخوردگی، قبل از ظهر(نیمه ی اول روز) مصرف کرد.
 
همانطور که در بالا هم اشاره شد، یکی از توصیه های پزشکان مصرف منظم موز در هنگام سرماخوردگی و تب است. خوردن موز تاثیرات مفیدی بر مقابله با ویروس آنفلوآنزا میگذارد و می تواند یکی از راههای طبیعی درمانی برای درمان این بیماری بخصوص در بچه ها باشد.

دندان های نیش نوزاد چه زمانی رشد می کنند؟

اولین دندان های کودک در حدود ۶ ماهگی دیده می شود. بیست دندان اصلی کودک تا ۲ یا ۳ سالگی رشد می کند. بعبارت دیگر، کودک باید تا سن ۳ سالگی، ۲۰ دندان خود را داشته باشد. از ۲۰ دندان اولیه، ۴ عدد از آنها دندان نیش (۲ تا در بالا و ۲ تا در پایین) است.
رشد دندان های آسیاب و حالت محکم و تیز دندان های نیش، موجب می شود که کودک بتواند به راحتی غذا را بگیرد و آن را بجود.
۱۶ تا ۲۲ ماهگی: دو دندان نیش فوقانی، خود را به فضای بین دندانهای پیشین و مولر اول می رسانند.
۱۷ تا ۲۳ ماهگی: دو دندان نیش پایینی ظاهر می شوند.
ترتیب افتادن دندان های شیری درست به همان ترتیب رشد آنهاست. به این معنی که اول دندان های پیشین می افتند، سپس دو دندان مجاور آنها می افتند. این دندان های شیری بین سن ۶ تا ۱۲ سال می افتند.
اهمیت دندان های نیش چیست؟
دندان عقل نقش اساسی در دهان ندارد. اما دندانهای نیش فک بالا عملکردهای مهم زیادی را برعهده دارند ازجمله:
دندانهای نیش برای تراز کردن مناسب بقیه دندانها ضروری هستند. دندان های نامنظم می توانند منجر به بروز مشکلات مختلفی از جمله بروکسیم(دندان قروچه) ، پارگی بافت دهان ، اختلال مفصل تمپورومندیبولار (TMJ) یا سندروم مفصل گیجگاهی فکی و افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود.
آنها برای تنظیم موقعیت بقیه ی دندان ها مهم هستند. دندانهای نیش فک بالا اولین دندانهایی هستند که هنگام گاز گرفتن چیزی، احساس می شوند.
دندانهای نیش جزء آخرین دندانهای درآمده بشمار می روند(البته قبل از دندان عقل) و حدودا در سن ۱۳ سالگی بصورت دایمی رشد می کنند. این دندان در زیبایی اهمیت زیادی دارند و خنده ی شما را زیبا و جذاب می کند.

آناتومی و مراحل رشد دهان و دندان

برخی داروهای خاص (مانند تتراسایکلین) نباید در دوران بارداری مصرف شود. اینها می توانند باعث تغییر رنگ دندانهای در حال رشد جنین شوند. ۴ مرحله اصلی رشد دندان وجود دارد:
 
مرحله اول در حدود هفته ششم بارداری (حاملگی) آغاز می شود. در این شرایط، ماده اصلی دندان تشکیل می شود.
در مرحله دوم، بافت سختی که دندانها را احاطه کرده است، در حدود ماه سوم تا چهارم حاملگی تشکیل می شود.
بعد از به دنیا آمدن کودک، مرحله بعدی هنگامی اتفاق می افتد که دندان از لثه خارج شود (بیرون بزند).
سرانجام، کودک دندانهای اولیه یا دندان های شیری را از دست می دهد.
اجزای دندان
هر دندان دارای ۴ قسمت اصلی است، از جمله:
 
مینا. لایه بیرونی دندان و سخت ترین ماده در بدن است.
عاج. لایه داخلی و قسمت اصلی دندان و بزرگترین بافت دندان است.
پالپ. بافت نرم داخل دندان است که دارای اعصاب، خون و توانایی تولید عاج است.
ریشه. قسمتی از دندان که آن را در فک محکم می کند.

بیماری کاوازاکی کودکان

 بیماری کاوازاکی یا سندروم کاوازاکی یک بیماری نادر اما جدی است که موجب التهاب عروق در سراسر بدن میشود. این بیماری برروی گره های لنفاوی هم اثر میگذارد و موجب علایمی در بینی، دهان و گلو میشود. کاوازاکی شایعترین علت بیماریهای قلبی در کودکان است. در بیشتر موارد این بیماری در چند روز اول بدون مشکل درمان میشود. اگر کاوازاکی درمان نشود، موجب بیماری های قلبی سختی میشود. 

علایم
تخمین زده میشود که این بیماری هر ساله 4200 کودک در آمریکا را درگیر میکند. کاوازاکی بیشتر در پسرها و کودکان آسیایی و جزایر اقیانوس آرام شایع است. اگرچه کودکان و نوجوانان در هر قوم و نژادی میتوانند به این بیماری مبتلا شوند.

بیماری کاوازاکی در چند مرحله با علایم و نشانه های مختلف خود را نشان میدهد. این وضعیت بیشتر در اواخر زمستان و بهار اتفاق می افتد. در برخی کشورهای آسیایی این بیماری در اواسط تابستان بروز میکند.

ادامه مطلب...

قارچ پوست سر

 قارچ پوست سر یک عفونت قارچی است. این عفونت برروی پوست سر و موها اثر میگذارد و موجب لکه های کوچک، خارش و پوسته ریزی پوست سر میشود. این بیماری یک عفونت بسیار مسری است که از طریق تماس افراد با حوله، کلاه، برس و بالش فرد آلوده منتقل میشود. قارچ پوست سر در کودکان بیشتر شایع است اما میتواند در هر سنی اتفاق بیفتد.

علت ها
قارچها که درماتوفیت ها هم نامیده میشوند موجب عفونت قارچی برروی پوست سر میشوند. قارچها ارگانیسم هایی هستند که از بافتهای مرده مانند ناخن، مو و لایه های خارجی پوست تغذیه میکنند. درماتوفیت ها محیطهای گرم و مرطوب را ترجیح میدهند بطوریکه در پوستهای عرق کرده رشد میکنند. ازدحام جمعیت و سطح پایین بهداشت رشد این قارچها را افزایش میدهد.

قارچ سر به راحتی به ویژه درمیان کودکان گسترش میابد. حتی با لمس پوست فرد آلوده میتوان به این عفونت مبتلا شد. اگر از شانه، رخت خواب یا دیگر وسایل فرد آلوده استفاده میکنید در معرض خطر قرار دارید.

حیوانات خانگی مانند گربه و سگ میتواند این عفونت قارچی را گسترش دهند. حیوانات مزرعه مانند بز، گاو، اسب و خوک میتوانند ناقل این بیماری باشند. بااینحال این حیوانات ممکن است هیچ نشانه ای از عفونت نداشته باشند.

ادامه مطلب...