hshafaA

پزشکی

hshafaA

پزشکی

کلسی تونین چیست؟

کلسی تونین (تیروکلسی تونین) هورمون پروتئینی که در انسان و دیگر پستانداران ترشح می شود و عمدتا سلول های C در غده تیروئید موجود است.
نقش اصلی کلسی تونین در پیشگیری از پوکی استخوان است.
اثر کلی کلسی تونین کاهش غلظت کلسیم خون در هنگام بالا رفتن از حد طبیعی می باشد.
همچنین میزان غلظت فسفر در خون را کاهش می دهد.
هورمون: بافت یولتی موبرن چیال و کلسی تونین
کشف کلسی تونین (تیروکلسی تونین) در سال 1961 اهمیت مطالعات تطبیقی ​​در غدد درون ریز را نشان داد.
اهمیت آن در انسان مشخص نیست، زیرا بیمارانی که سطح بسیار پایین یا بسیار بالایی از کلسی تونین دارند اثرات نامطلوب را نشان نمی دهند.

ادامه مطلب...

قرص جوشان منیزیم

اعتقاد بر این است که منیزیم به شکل سیترات، کلات و کلرید بهتر از مکمل های منیزیم در اکسید و سولفات منیزیم جذب می شود. مکمل های مختلف منیزیم وجود دارد که عبارتند از:

کلات منیزیم – بسیار قابل جذب است و در غذاهای طبیعی یافت می شود. این نوع به اسیدهای آمینه چندگانه (پروتئین) محدود شده و برای بازیابی سطوح منیزیم استفاده می شود.
منیزیم سیترات – منیزیم ترکیب شده با اسید سیتریک. ممکن است در مواردی که در دوزهای بالا مصرف می شود اثر ملین داشته باشد اما برای بهبود هضم و جلوگیری از یبوست بی خطر است.
روغن کلرید منیزیم – منیزیم به شکل روغن که مصرف آن برای روی پوست و به افراد مبتلا به اختلالات گوارشی که نمی توانند منیزیم از طریق مواد غذایی جذب کنند، داده می شود. ورزشکاران گاهی از روغن منیزیم برای افزایش انرژی و استقامت استفاده می کنند، درد عضلانی خسته کننده، زخم ها و یا تحریک پوستی را بهبود می بخشد.
منیزیوم گلیسینات – بسیار قابل جذب است، برای هر کسی که دارای کمبود منیزیم است توصیه می شود و احتمالا اثرات ملینی کمتری نسبت به برخی از مکمل های منیزیم دارد.
تریونات منیزیم – سطح بالایی از جذب پذیری و قابلیت دسترسی بیولوژیک دارد زیرا می تواند در غشای میتوکندری نفوذ کند. این نوع از منیزیم به آسانی قابل دسترس نیست، اما با انجام تحقیقات بیشتر، ممکن است به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد.

ادامه مطلب...

قرص پروستات پرازوسین

پرازوسین دارویی است که برای درمان فشار خون بالا تجویز میگردد.
این دارو در درمان بیمارانی که مشکل پروستات داشته و یا نارسایی احتقانی قلب، سندورم رینود و در آخر فئوکروموسیتوما دارند هم بکار میرود.
برخی پزشکان این دارو را برای افرادی که دارای اختلال استرسی پس از آسیب روانی هستند هم تجویز می کنند.
این دارو از طریق شل کردن رگ های خونی برای عبور راحت خون عمل میکند.
شکل دارویی پرازوسین به صورت قرص و کپسول می باشد.
احتیاط در خصوص مصرف پرازوسین
ممکن است پس از مصرف اولیه دچار سرگیجه شوید؛ زیرا این دارو فشار خون را پایین میآورد. این حالت تا زمانی که بدن با این دارو سازگار شود برقرار است. در صورت مصرف سریعاً از جای خود بلند نشوید.
افراد کهنسال ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت داشته باشند. به خصوص حالاتی نظیر سرگیجه و یا از حال رفتگی داشته باشند که خطر افتادن را بالا میبرد.
پیش از جراحی مخصوصاً جراحی چشم با پزشک خود در خصوص مصرف این دارو مشورت نمایید.
مصرف این دارو را پیش از مشاوره اولیه با پزشک متوقف نکنید. به دلیل اینکه، در صورت قطع مصرف امکان دارد عوارضی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل شاید نیاز باشد که دوز دارویی تان به تدریج کاهش یابد.

ادامه مطلب...

جلوگیری از آبسه دندان در کودکان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم، می تواند به کاهش درد آبسه دندان کمک کند.کودکان باید دو بار در روز (صبح و شب) دندانهای خود را مسواک بزنند. مسواک زدن باید پس از رویش اولین دندان ها، به کودک آموزش داده شود.والدین باید به کودکان کمک کنند که نخ دندان بکشند و آن ها را به انجام اینکار عادت دهند.بسیاری از کودکان تا سن ۶ تا ۸ سالگی، نمی توانند دندان هایشان را به تنهایی مسواک بزنند. مسواک زدن تا این سن، باید با کمک والدین انجام شود. اگر فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شده است و به تنهایی مسواک می زند، دندان هایش را پس از هر بار مسواک زدن نگاه کنید و مطمئن شوید که همه ی دندان ها کاملا سالم و تمیز هستند.مراجعه منظم به دندانپزشک همچنین به سالم ماندن دندانها و دهان کودک کمک می کند.مقدار غذاهای قندی مانند شیرینی، شکلات و نوشابه هایی که کودک مصرف می کند را کاهش دهید.هیچگاه مراجعه به دندانپزشک را پشت گوش نیندازید. باید مطمئن شوید که هر نوع پوسیدگی دندان درمان می شود. هیچ پوسیدگی هرگز به خودی خود بهتر نمی شود.بپرسید که آیا یک داروی جدید بر بهداشت دهان و دندان کودک تأثیر خواهد گذاشت یا خیر. برخی داروها باعث کاهش تولید بزاق می شوند و باعث می شوند دندان ها در برابر پوسیدگی آسیب پذیر شوند. بزاق به تجزیه اسیدها از قند و کربوهیدرات کمک می کند و به حفظ سلامت دهان کمک می کند.

ادامه مطلب...

رشد دندانها در نوزاد

دندانها به صورت متقارن بیرون می آیند، به این معنی که مولر(دندان آسیاب) بالا در سمت چپ فک، باید تقریباً همزمان با مولر بالا در سمت راست رشد کند.
رشد دندان مدتها قبل از مشاهده اولین دندان شروع می شود. به عنوان مثال، اولین دندان کودک در حدود شش ماهگی ظاهر می شود، اما رشد آن دندان ها در واقع در سه ماهه دوم بارداری شروع می شود.
ابتدا تاج دندان دیده می شود، در حالی که ریشه ها حتی پس از بیرون آمدن دندان هم رشد می کنند.۲۰ دندان اصلی در سنین ۲ تا ۳ سالگی بطور کامل بیرون می آیند و تا حدود سن ۶ سالگی باقی می مانند.دندان های بزرگسالان در سنین ۶ تا ۱۲ سالگی شروع به رشد می کنند. اکثر بزرگسالان ۳۲ دندان دائمی دارند.دندانهای پایین زودتر از دندانهای بالایی بیرون می آیند.زمان رشد دندان های فک پاییندندان پیشین وسط: ۶ تا ۱۰ ماهدندان های پیشین جانبی: ۱۰ تا ۱۶ ماهمولرهای اول(دندان های آسیاب اول): ۱۴ تا ۱۸ ماهدندان های نیش: ۱۷ تا ۲۳ ماهمولرهای دوم(سری دوم دندان های آسیاب): ۲۳ تا ۳۱ ماه

ادامه مطلب...